حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم
تربيت مربي حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم

حسين همتی تأكيد كرد:
فقدان متخصص قرآنی از مشكلات آموزش و پرورش است

گروه خبرنگاران افتخاری / الهام بلالی: مدرس و ممتحن دوره‌های تربيت مربی و معلم قرآن كريم، 22 مهرماه، گفت: آموزش و پرورش از نبود متخصص قرآنی و ساختار مناسب رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مدرس و ممتحن دوره‌های تربيت مربی و معلم قرآن كريم، 22 مهرماه، گفت: آموزش و پرورش از نبود متخصص قرآنی و ساختار مناسب رنج می‌برد.

وی افزود: متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش كارهايی را به صورت تبليغی و ظاهری شروع می‌كنند بدون توجه به زمينه‌ها و پيش‌نيازهای كارها و اين می‌تواند لطمات جبران ناپذيری را بر پيكره حركت قرآنی كشور وارد آورد.

اين مدرس قرآن اظهار كرد: تا زمانی كه نيروهای زبده و صاحب صلاحيت به تعداد در آموزش و پرورش وجود ندارد نمی‌توان طرح بزرگی چون «طرح نور» را كه با دين و اعتقادات كودكان سرو كار دارد اجرا كرد.

وی با اشاره به استفاده از معلمان مازاد ساير درس‌ها برای درس قرآن، خاطرنشان كرد: متأسفانه هر ساله شاهديم مربيان و معلمانی كه آموزش‌های لازم را برای تدريس متناسب نديده‌اند در مدارس استفاده می‌شوند ولی مربيان و معلمانی كه توسط ارگان‌های ديگر آموزش‌های تخصصی را ديده‌اند با تنگ‌نظری مورد استفاده قرار نمی‌گيرند.

 

گروه خبرنگاران افتخاری / الهام بلالی: ممتحن و مدرس دوره‌های تربيت معلم پيش‌دبستانی اليگودرز و خرم‌آباد با ارزيابی بسيار خوب از برگزاری اين دور‌ه‌ها، شركت‌كنندگان در آن را كم‌نظير دانست و گفت:استعدادهای بی‌نظيری در زمينه شعر و قصه‌های قرآنی در استان لرستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، ممتحن و مدرس دوره‌های تربيت معلم پيش‌دبستانی اليگودرز و خرم‌آباد با ارزيابی بسيار خوب از برگزاری اين دوره‌ها، شركت‌كنندگان در آن را كم‌نظير دانست.

مؤلف كتاب‌های قرآن پيش‌دبستانی سازمان دارالقرآن الكريم كشور با اعلام اين مطلب گفت: دوره‌های مختلفی در كشور برای تربيت نيروی متخصص تشكيل می‌شود كه يكی از اين دوره‌ها دوره‌های تربيت معلم پيش‌دبستانی است كه هم‌اكنون اين دوره‌ها در شهرهای خرم‌آباد و اليگودرز در حال برگزاری است.

وی افزود: شركت‌كنندگان در اين دوره‌ها بسيار فعال و توانمند هستند و استعدادهای بسياری در اين دو شهر در بحث پيش‌دبستانی وجود دارد كه در صورت شناسايی و استفاده می‌تواند بركات زيادی را برای اين شهرها و كشور داشته باشد.

 همتی:
واقعاً می‌توان گفت برخی از آثار با آثار اساتيد شعر و قصه كودك كشور برابری می‌كند و می‌توان با برگزاری دوره‌های تخصصی آن را تقويت كرد

همتی با اعلام اين مطلب كه استعداد در ساير شهرها نيز بسيار زياد است، گفت: البته آنچه مهم است، كشف اين استعدادها و بروز آن است كاری كه من به عنوان مدرس انجام می‌دهم فقط نشان دادن اين استعدادها و توانمندی‌ها به خود افراد است كه می‌تواند مقدمه خوبی برای شكوفايی اين استعدادها باشد.



ادامه مطلب ...
 

گروه خبرنگاران افتخاری / مسئول گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارالتحفيظ، 18 مهرماه، گفت: در ترم پائيز، حدود 500 خردسال در اين مركز مشغول فراگيری قرآن هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مسئول گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارالتحفيظ، 18 مهرماه، گفت: در ترم پائيزه اين مؤسسه، در حدود 500 كودك 3 تا 11 سال مشغول فراگيری و آموزش قرآن هستند.

وی افزود: همچنين از ابتدای هفته جاری برای تمامی قرآن‌آموزان گروه خردسال و كودك، جشن هفته كودك در اين مؤسسه درحال برگزاری است.

مسئول گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارالتحفيظ عنوان كرد: در اين مراسم قرآن‌آموزان همه كلاس‌ها در سالن اصلی مؤسسه جمع شده و يكی از مربيان در رابطه با سن كودكی صحبت كرده و با دعا برای سلامتی و فرج امام زمان(ع) و همه كودكان بيمار و نيازمند به هر يك از كودكان جوايزی اعطا می‌شود.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: دوره‌های تربيت معلم پيش دبستانی قرآنی شهرستان‌های خرم‌آباد و اليگودرز، با حضور مدرس كشوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، دوره‌های تربيت معلم پيش‌دبستانی قرآنی شهرستان‌های خرم آباد و اليگودرز، با حضور حسين همتی، مدرس كشوری آغاز شد.

بنابر اين گزارش، اين دوره‌ها كه از دوره‌های تربيت نيروی متخصص سازمان دارالقرآن كريم است با توجه به نيازهای مناطق به تأمين نيروی متخصص مورد نياز برنامه‌ريزی و اجرا می‌شود.

همچنين در اين دوره كه با روشی نوين برگزار می‌شود شركت‌كنندگان با روش‌های تدريس به خردسالان آشنا شده و پس از گذراندن دوره‌ها در صورت قبولی در آزمون‌های كتبی و شفاهی مدرك معتبر از سوی سازمان دارالقرآن الكريم كسب خواهند كرد.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مدرس دور‌ه‌های تربيت معلم قرآن در مقطع پيش‌دبستانی بر لزوم ايجاد ساختار منظم برای برگزاری دوره‌های پيش‌دبستانی با رويكرد قرآنی تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، همتی، مدرس دور‌ه‌های تربيت معلم قرآن در مقطع پيش‌دبستانی در پايان اولين روز از دوره تربيت معلم پيش‌دبستانی قرآنی شهرستان خرم‌آباد، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته هيچ‌گاه دوره‌های پايه مورد توجه مسئولان و متوليان مباحث آموزشی در كشور نبوده است و هيچ‌كس مسئوليت اين گروه‌ها را نمی‌پذيرفته، به همين دليل در حال حاضر سندی كه به صورت دقيق و مشخص بتواند مسئوليت‌های هر بخش را تدوين كند، وجود ندارد و هر از گاهی بخشی خود را به عنوان متولی معرفی می‌كند.

مديرعامل مؤسسه فرهنگی، قرآنی بسم‌الله با اشاره به فعاليت‌های صورت گرفته در سال‌های اخير در زمينه قرآن خردسالان، گفت: در سال‌های اخير توجهاتی به آموزش قرآن به خردسالان شده است كه سازمان مشخص و مدونی ندارد و هر كسی از ظن و گمان خود به آن می‌پردازد.

همتی افزود: در آموزش به خردسالان شايد بتوان گفت چهار روش اصلی وجود دارد و مابقی روش‌ها انشقاقاتی از همان روش‌ها است كه البته از همين روش‌ها هم تعدادی غير قابل قبول و مابقی هم دارای ضعف‌هايی است.

اين مدرس قرآن گفت: روش اشاره، زبان‌آموزی، مفهومی، كاربردی و تيك تيك از روش‌هايی است كه به صورت گسترده در كشور انجام می‌شود كه طی بخش‌نامه آموزش و پرورش و سازمان دارالقرآن روش‌های اشاره و زبان‌آموزی ممنوع شده و روش تيك تيك يا همان حفظ صرف از روی نوار هم روشی متناسب با سنين خردسالان نيست.

وی يكی از روش‌های نسبتاً موفق را روش مفهومی، كاربردی دانسته و افزود: در اين روش مفاهيم آموزه‌ها و سوره‌های قرآن در قالب داستان، نمايش و بازی و شعر به كودكان ارائه می‌شود.

همتی افزود: البته شايد بسياری از مؤسسات ظاهراً از همين روش استفاده كنند ولی اينكه تا چه ميزان داستان‌های تدوين شده و نمايش‌ها واقعاً متناسب با اهداف سوره‌هاست، جای سؤال دارد.

وی در پايان با اشاره به پيشنهادهايی كه به سازمان‌های متولی ارائه شده، افزود: نياز فوری، دوره‌های پيش‌دبستانی و پيش از آن تشكيل مركزی جهت تحقيق در اين زمينه و متناسب‌سازی روش‌های آموزشی است.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: همتی، 24 خردادماه، گفت: يكی از راه‌های مأنوس كردن كودكان و نوجوانان با قرآن، بيان داستان‌ها و داستان‌واره‌هايی با مضامين قرآنی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم پيش‌دبستانی، 24 خردادماه، با اشاره به تأثير شگرف داستان بر روح و روان انسان‌ها خواستار توجه ويژه مراكز قرآنی مرتبط با خردسالان و كودكان به داستان‌های قرآنی شد.

وی افزود: با توجه به تعداد بسيار زياد داستان‌های قرآنی و همچنين آموزه‌هايی كه می‌تواند هر يك به داستان واره‌ای تبديل شود بايد از اين ظرفيت گرانبها در كلاس‌های درس استفاده كرد.

همتی ادامه داد: در قرآن كريم كه ويژه انسان‌های بالغ و رشد يافته است، داستان‌های متعددی ذكر شده كه يكی از علل آن، انطباق داستان با ذهن و يادگيری حداكثری است بعد از يك سخنرانی چند ساعته اگر از مخاطبان سؤال شود كه چه چيزی بيان شده است، معمولا افراد حكايات و داستان‌هايی كه تعريف شده است را به خاطر می‌آورند.

اين مدرس قرآن با انتقاد از وجود شيوه سخنرانی در برخی از كلاس‌های قرآن خردسالان، اظهار كرد: برخی از مربيان به علت عدم دارا بودن مهارت‌های خاص چون قصه گويی و نمايش خلاق از روش سخنرانی استفاده می‌‌كنند كه نه تنها جذابيتی برای قشر خردسال ندارد بلكه موجبات دور شدن آنها از فضای قرآنی را ايجاد می‌كنند.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، 22 خردادماه، بر لزوم استفاده مربيان از شيوه‌های جذاب برای تدريس قرآن ويژه خردسالان تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، 22 خردادماه، با اشاره به برخی شيوه‌های مرسوم در مؤسسات، گفت: به نظر برخی شيوه‌هايی كه در مؤسسات علی الخصوص برای خردسالان استفاده می‌شود، مطلوب نيست و هيچ جذابيتی برای آنان ندارد.

وی افزود: شيوه تكرارهای مكرر آن هم با استفاده از نوار به روش تيك تيك نه تنها هيچ جذابيتی ندارد، بلكه موجب دور شدن كودكان از قرآن خواهد شد.

همتی با اشاره به علل استفاده از برخی شيوه‌ها، ادامه داد: متأسفانه برخی مؤسسات هدف را صرفا ميزان آموزش و علی‌الخصوص حفظ گذاشته‌اند كه اين خود موجب می‌شود تا فشار زيادی بر كودكان وارد شود. وقتی مؤسسه‌ای می‌خواهد به هر ترتيب ممكن در مدت كوتاهی چند جزء قرآن را آموزش دهد، مربی ناچار است از سبك‌ها و روش‌هايی همچون تيك تيك استفاه كند و اين خود ضربه بزرگی به فضای انس كودكان با قرآن می‌زند.

مدير گروه دوره‌های حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم مؤسسه دارالتحفيظ، عنوان كرد: به نظر من به عنوان كسی كه 17 سال در عرصه قرآن فعاليت آموزشی می‌كنم هدف در دوره‌های خردسال، انس كودكان و خانواده‌ها با قرآن است و اينكه كودك با شوق و بدون خستگی و كسالت در كلاس حاضر شود نه با اكراه و الزام.

وی استفاده از قصه، نمايش، بازی، شعر و نقاشی و كاردستی را از الزامات دانسته و افزود: با اين شيوه‌ها می‌توان به ذهن كودك رسوخ كرده و عشق و علاقه و انس با قرآن را به آنان هديه داد همانگونه كه در قرآن كه برای انسان‌های كامل و بالغ نازل شده است از همين شيوه‌ها بهره گرفته شده است و قرآن مملو است از داستان‌ها و نمايش‌های متنوع و زيبا.

همتی افزود: البته بايد نهادهای نظارتی بر كار مؤسسات و كلاس‌های قرآن نظارت كنند و اشراف داشته باشند تا هر كس و هر مؤسسه‌ای به هر شكل نتواند كار كند و برخی از ما معلمان نه تنها بهره‌ای به جامعه نمی‌دهيم بلكه موجب دور شدن افراد از قرآن می‌شويم ولی متأسفانه الان هيچ نهادی مسئوليت اين كار را برعهده ندارد و اين می‌تواند مضرات زيادی برای جامعه قرآنی داشته باشد.

گروه خبرنگاران افتخاري : آزمون شفاهی دوره تربيت معلم پيش‌دبستانی شهرستان‌های استان مركزی از ششم تا هشتم اسفندماه، به مدت سه روز، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آزمون شفاهی دوره تربيت معلم پيش‌دبستانی شهرستان‌های استان مركزی از ششم تا هشتم اسفندماه، با حضور استاد حسين همتی، مديرعامل مؤسسه فرهنگی ــ قرآنی بسم‌الله، برگزار شد.

در اين آزمون كه به مدت سه روز به طول انجاميد هر يك از شركت‌كنندگان به ارائه روش تدريس و قصه‌گويی خود پرداختند. همچنين در ابتدای برگزاری هر آزمون استادهمتی توضيحاتی در رابطه با روش آزمون، موارد قابل اهميت و روش‌های تدريس پرداخت.

يادآور می‌شود، در اين آزمون‌ها حدود 300 نفر از 9 شهرستان استان مركزی از جمله ساوه، زرنديه، خنداب، خمين، محلات،شازند، اراك، دليجان و كميجان حضور داشتند.

 

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مديرعامل مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بسم‌الله، چهارم دی‌ماه از تلاش اين مؤسسه برای جذب كمك‌های مردمی جهت راه‌اندازی شعبه‌ای مؤسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مديرعامل مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بسم‌الله، چهارم دی‌ماه از تلاش اين مؤسسه برای جذب كمك‌های مردمی جهت راه‌اندازی شعبه‌ای مؤسسه خبر داد.

وی افزود: تلاش ما در اين است كه از تمام ظرفيت‌های موجود جهت ترويج فرهنگ قرآنی دينی استفاده كنيم.

همتی تصريح كرد: از تمامی افراد علاقه‌مندان دعوت می‌كنيم تا با در اختيار قرار دادن فضا و ساير ابزار و وسايل به رشد فرهنگ قرآنی به ويژه برای خردسالان و كودكان كمك كنند.

مديرعامل مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بسم‌الله، با اشاره به جنگ فرهنگی اضافه كرد: غرب با تمام توان به مقابله با فرهنگ دينی ما برخاسته است و ما بايد كمر به مقابله با آن ببنديم.

وی همچنين از تمامی متوليان مساجد و تكايا دعوت كرد تا در اين طرح شركت كرده تا از مواهب آن جامعه را بهره‌مند كنند.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مديرعامل مؤسسه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم گفت: برنامه‌های اجرا شده در مراكز قرآنی فاقد مباحث روان‌شناسی رشد بوده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مديرعامل مؤسسه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم با اعلام اين خبر اظهار كرد: در طی سال‌های گذشته برنامه‌ها و طرح‌های متعدد و متفاوتی در مراكز و مؤسسات آموزشی قرآنی اجرا شده است كه هر يك نقاط قوت و ضعفی داشته است ولی در اكثر اين طرح‌ها توجه زيادی به مباحث روان‌شناختی به‌ويژه روان‌شناسی رشد نشده است و به همين علت نتوانسته‌اند بازدهی لازم را داشته باشند.

وی افزود: در طرح حفظ مفهومی كاربردی سعی شده است تا اين مشكلات و معايب حذف شده و موارد مورد نياز جايگزين شود.

مدير گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارالتحفيظ گفت: از معايب جدی آموزش‌های دينی عدم توجه به سطح سنی قرآن‌آموزان است كه خود مشكلاتی را در بر دارد، به طور مثال در اكثر كلاس‌های سطوح پيش‌دبستانی كه آموزش حفظ آيات موضوعی تدريس می‌شود، توجهی به انتخاب آيات نمی‌شود و آياتی مورد استفاده قرار می‌گيرد كه مورد نياز آن سطح سنی نيست.

همتی در پاسخ به اين سؤال كه آيا می‌توانيد يك مثال واضح عنوان كنيد، گفت: در اكثر اين كتاب‌ها يكی از درس‌ها به اين پيام قرآنی كه می‌فرمايد «ولاتجسسوا» اختصاص داده شده است، در صورتی كه قرآن كلامی است برای بزرگسالان و اين آيات برای ايشان نازل شده است و در آن سطح سنی نبايد اين امر صورت گيرد ولی آيا برای كودك می‌توان تفاوت بين كنجكاوی و تجسس را بيان كرد و آيا اين آيه می‌تواند راه آينده كودك را فراهم كند.

 همتی:
متأسفانه در سال‌های اخير افرادی در حيطه آموزش قرآن برای پيش‌دبستانی و مهد و دبستان اظهار نظر می‌كنند كه نه تخصصی دارند و نه حتی يك جلسه آموزشی برای كودكان تدريس كرده‌اند

وی افزود: البته از اين دست مثال‌ها بی‌شمار است و ما سعی كرده‌ايم در طرح خود اين اشكالات را حل كنيم.

مديرعامل مؤسسه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم گفت: متأسفانه برخی افراد با ديد كاسبكارانه با امر قرآن به‌ويژه در سنين مهد و پيش‌دبستانی مواجه می‌شوند و اين امر خود مشكلات بی‌شماری را فراهم آورده است.

وی افزود: جديداً هر كس بر اساس سليقه خود كتابی را چاپ و عرضه می‌كند و هيچ پاسخگويی هم در برابر اشكالات ندارد، در صورتيكه بايد برای اين امر بسيار مهم و حياتی تيم‌های كارشناسی زبده و مجرب تشكيل شود و كار از ايشان خواسته شود.

همتی گفت: متأسفانه در سال‌های اخير افرادی در حيطه آموزش قرآن برای پيش‌دبستانی و مهد و دبستان اظهارنظر می‌كنند كه نه تخصصی دارند و نه حتی يك جلسه آموزشی برای كودكان تدريس كرده‌اند و حتی برخی از اين افراد الآن در رأس كارهای قرآنی نيز حضور دارند و برای كشور تصميم‌گيری می‌كنند.

وی افزود: البته افرادی نيز در مسئولان به‌ويژه در سازمان دارالقرآن حضور دارند كه با اين رويه غلط مبارزه می‌كنند كه اميدواريم خداوند به آ‌ن‌ها توفيق عنايت كند.

همتی در پاسخ به استفاده از روش ايشان در برخی مؤسسات گفت: البته اين روش با همكاری برخی دوستان تدوين شده است و جهت عرضه به تمامی مراكز طراحی شده است ليكن برخی افراد همين روش را به اسم خود عرضه می‌كنند كه اين كار درست و منصفانه‌ای نيست.

وی در پايان سخنان خود گفت: برخی افراد حتی جزوات ما را با لاك گرفتن اسم در مراكزی استفاده می‌كنند كه به نظر كار فرهنگی و قرآنی به نظر نمی‌آيد.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: فروشگاه اينترنتی كتب مورد نياز دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين همتی، مديرعامل مؤسسه حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم گفت: در اين فروشگاه اينترنتی در حال حاضر محصولات دور‌ه‌های حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم و كتب استاد «علی صفايی‌حائری» مورد عرضه قرار گرفته است كه به زودی ساير محصولات نيز افزوده خواهد شد.

همتی اظهار كرد: با توجه به معرفی كتب و منابع متفاوت در دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم قرآن كريم و عدم دسترسی بسياری از علاقه‌مندان به اين محصولات، فروشگاه اينترنتی كتب مورد نياز راه‌اندازی شد تا در اسرع‌وقت اين كتب در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد.

مديرعامل مؤسسه حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم اظهار اميدوراری كرد كه در ماه‌های آينده تمام محصولات در بخش فروشگاه قرار گيرد و بخش پستی فروشگاه نيز آماده بهره‌برداری شود.


برای مشاهده فروشگاه اينترنتی كتب دوره‌های تربيت مربی حفظ قرآن اينجا كليك كنيد!

به همت دارالتحفيظ القرآن الكريم؛

 دوره جديد تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن از 12 تيرماه آغاز می‌شود 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: مدير گروه حفظ مفهومی ــ كاربردی، دارالتحفيظ القرآن الكريم گفت: سيزدهمين دوره تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی از 12 تيرماه جاری، در مؤسسه دارالتحفيظ القرآن الكريم واحد آقايان، آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «حسين همتی» مدير گروه حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم، با اعلام اين خبر گفت: دوازدهمين دوره تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی به همت مؤسسه دارالتحفيظ القرآن الكريم واحد آقايان، به پايان رسيد، در اين دوره 40 نفر از مربيان آموزش ديدند كه انشاالله بسياری از آنان در فصل تابستان در مؤسسات مختلف مشغول به تدريس خواهند شد.

وی يادآور ‌شد: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در سيزدهمين دوره تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی می‌توانند تا هشتم تيرماه جاری به مؤسسه دارالتحفيظ القرآن الكريم واحد آقايان واقع در خيابان ايران مراجعه كنند.

 

 

 

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: دوره جديد كلاس‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم از اواسط ارديبهشت‌ماه سال آينده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «حسين همتی» مدير گروه حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم با اعلام اين خبر گفت: ثبت‌نام اين دوره از روز 20 اسفندماه آغاز و تا اواخر ارديبهشت‌ماه سال 90 ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در اين دوره علاوه بر روش تدريس حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم، روان‌شناسی كودك، رشد، تفاوت‌های فردی، يادگيری و قصه‌گويی، بازی‌ها و بازی‌های آموزشی، خلاقيت و روش‌های پرورش آن، روش تفسير برای كودكان و روش برداشت از قرآن تدريس می‌شود.

مدير گروه حفظ مفهومی ــ كاربردی قرآن كريم گفت: اين دوره دوازدهمين دوره برگزاری كلاس‌های تربيت مربی در دارالتحفيظ القرآن كريم و سی‌امين دوره در كشور است كه در اين دوره‌ها بالغ بر 1000 نفر آموزش ديده‌اند.

با همت مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم؛

دومين نشست بازآموزی مربيان حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم برگزار شد

گروه خبرنگاران افتخاري / الهام بلالی: دومين نشست بازآموزی مربيان حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم، روز گذشته، شنبه، 21 اسفندماه در مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا)، «همتی» مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم افزود: در اين نشست سوره‌های ناس، فلق و تبت مورد بازبينی قرار گرفت.

وی افزود: طی برنامه‌ريزی‌های انجام شده قرار است كه اين نشست‌ها تا انتهای سوره‌های جزء 30 انجام شود و اميدواريم بتوانيم اين روش تدريس را در سطح كشور گسترش دهيم.

همتی در رابطه با چگونگی گسترش اين دوره‌ها افزود: ان‌شاءالله با اخذ مجوزهای لازم و با كمك افراد خير، بتوانيم نقاط مختلف تهران و كشور را به اين روش تجهيز كنيم.

 

گروه خبرنگاران افتخاري / مهسا زارعی: مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم و مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم گفت: معلم قرآنی كه از تفاوت‌های فردی افراد اطلاعی ندارد، از رشد و مراحل آن نيز بی‌اطلاع است. در واقع آموزش و پرورش نيازمند مربيان قرآن آشنا با مباحث روان‌شناختی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «حسين همتی» مدرس دوره‌های تربيت مربی و تربيت معلم و مدير گروه حفظ مفهومی كاربردی قرآن كريم با اشاره به اينكه در خبرهای چند روز اخير آمده است كه آموزش و پرورش قرار است از معلمان قرآن بازنشسته جهت ارتقای آموزش‌ها در مدارس قرآن استفاده كند، گفت: قطعاً توجه مسئولان آموزش و پرورش به قرآن خود نويد‌بخش يك حركت قرآنی مطلوب در جامعه است، ليكن با توجه به نگرش كمّی كه در بين مسئولان وجود دارد، به نظر جای نگرانی هم هست، به نظر من آموزش و پرورش اگر می‌خواست در زمينه قرآن فعاليت مثبتی انجام دهد و اين كار جنبه تبليغی به خود نگيرد بايد تمركز خود را بر درس دين و زندگی و قرآن می‌گذاشت.



ادامه مطلب ...

مدير گروه حفظ دارتحفيظ القرآن الكريم:

عمده فعاليت‌ قرآنی كودكان بايد در بخش فراگيری مفاهيم كاربردی متمركز شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم بر اين عقيده است كه روش‌‌های حفظ قرآن، به ويژه در سنين زير هفت سال، دچار نقايصی است و به جای صرف توجه به حفظ سوره‌ها، بيشتر فعاليت‌ كودكان را بايد در بخش فراگيری مفاهيم كاربردی قرآن متمركز كرد.

«حسين همتی» مدير گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم (واحد آقايان)

حسين همتی، مدير گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم (واحد آقايان)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) از تربيت بيش از هزارنفر در دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم طی سال‌های اخير خبر داد و با بيان پيشينه‌ای از برپايی اين دوره‌های آموزشی، گفت: با توجه به سابقه چندين ‌ساله اين مؤسسه در پرداختن به آموزش قرآن كريم و دقت و تحقيق در روش‌های آموزش حفظ قرآن در ديگر مؤسسات قرآنی كشور، اين نتيجه حاصل شد كه روش‌‌های حفظ قرآن به ويژه در سنين زير هفت سال، دچار نقايصی است.

وی افزود: حدود 12 سال پيش در دارتحفيظ القرآن الكريم، عده‌ای از كارشناسان و صاحب‌نظران قرآنی جمع شده و پس از بررسی‌های متعدد و استفاده از تجربيات اساتيد مجرب در بحث آموزش قرآن و روان‌شناسی كودك، به اين نكته رسيدند كه به جای صرف توجه به حفظ سوره‌ها و جز‌ءهای قرآن كريم، بيشتر فعاليت‌ كودكان را بايد در بخش فراگيری مفاهيم كاربردی قرآن متمركز ساخت.

همتی كه خود مدرس دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم است در ادامه اين شيوه را چنين بيان كرد: مفاهيم آيات تمامی سوره‌های جزء سی‌ام و تعدادی از سوره‌های جزء‌های 29 و 28، همچنين جزء‌های يك، دو و سه قرآن، استخراج و در قالب داستان‌هايی تنظيم شد.

اين كارشناس روان‌شناسی كودك ادامه داد: اين داستان‌ها الزاماً، از متن سوره‌ها برگرفته نشده است، زيرا به طور نمونه، كمتر از 10 مورد از سوره‌های جزء 30 قرآن شأن نزولی داستانی دارند، بلكه مفاهيم قرآنی تبديل به داستان، نمايش‌نامه و يا در قالب فعاليت‌هايی برای كار كودك در فضای آموزشی تعريف شد.

 همتی:
در روش حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم مفاهيم آيات تمامی سوره‌های جزء سی‌ام و تعدادی از سوره‌های جزء‌های 29 و 28، همچنين جزء‌های يك، دو و سه قرآن، استخراج و در قالب داستان‌هايی تنظيم شد

وی با اشاره به اين‌كه تاكنون 100 هزار خردسال تحت تعليم اين روش قرار گرفته‌اند، ادامه داد: البته اين شيوه چند سال به صورت‌ آزمايشی به اجرا گذاشته شد و نتايج خوبی كه از دوره آزمايشی به دست آمد، اين مجموعه را برآن داشت تا برای تربيت مربيانی متخصص تلاش كند و تاكنون در تهران و شهرستان‌های همجوار، همچنين استان مازندران دوره‌های آموزشی تربيت مربی برپا ‌شده است.

همتی ادامه داد: هم‌اكنون دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم در شش نقطه استان تهران، شامل شهرری و پاكدشت برگزار می‌شود.



ادامه مطلب ...

حسين همتی:

مؤسسات قرآنی عشق به قرآن را در دل كودكان نهادينه كنند

 گروه فعاليت‌‌های قرآنی: يكی از مدرسان آموزش قرآن بر اين عقيده است كه مؤسسات قرآنی بايد عشق به قرآن را در دل كودكان نهادينه كنند تا آن‌ها با اين انس، خود به خود به سمت حفظ قرآن سوق پيدا كنند.

حسين همتی، مدير گروه حفظ خردسالان مؤسسه دارتحفيظ القرآن الكريم (واحد آقايان)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر، مشوق‌های مادی برای حفاظ فراهم است و مجموعه‌ای از امكانات و جايگاه‌های اجتماعی‌ در نظر گرفته شده كه گاهی اين مشوق‌ها به اصل حفظ قرآن، ضربه وارد می‌كند.

اين كارشناس روانشناسی كودك ادامه داد: در بعضی موارد، شاهد هستيم كه وقتی والدين فرزند خود را برای ثبت نام به مراكز حفظ قرآن می‌آورند، نخستين پرسش آن‌ها اين است كه چه مدت زمان می‌برد تا فرزندشان حافظ كل قرآن شود؟ زيرا برای اين افراد، استفاده از مشوق‌های مادی نيز اهميت دارد، اين مورد را بايد در نظر داشت كه آثار معنوی اين انس و ارتباط بسيار گسترده‌تر است و بحث مشوق‌های مادی آن در بخش حفظ قرآن، بايد كنار گذاشته شود و حفظ قرآن را بايد همراه با تدبر و مفاهيم پيش برد.



ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

سلام خيلي خوش آمديد من در اين وبلاگ قصد دارم تدريس هاي روزانه خودم در زمينه تدريس قرآن به مربيان و معلمان را قرار دهم اميدوارم مفيد باشد. لطف كنيد و نظرات خود را براي من ارسال نماييد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم و آدرس quran12.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 266
بازدید کل : 85298
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->